Opret CVR nr helt selv | Sådan får man et CVR nummer

opret_cvr_nummer_guide_coverbillede

For at drive virksomhed i Danmark, skal man have et CVR nummer. Et CVR nummer er 8 cifre, der bruges til at identificere en virksomhed med. Det bruges både i sammenhænge mellem kunder og leverandører, men er også Erhvervsstyrelsens og Skats identifikationsnummer, når der foretages ændringer, indberetninger og meget andet.

Man kan sammeligne CVR nummeret med et CPR nummer – Alle virksomheder skal have et og det bruges særligt til at identificere virksomheden i offentlige sammenhænge – F.eks. af Skat & Erhvervsstyrelsen

CVR nummeret er en betegnelse for Det Centrale Virksomhedsregister. Dette er også her, hvor man registrerer og opretter sin virksomhed. Selve oprettelsen af virksomheden er ikke særligt kompliceret og tager meget kort tid. Faktisk modtager de fleste deres CVR-nummer indenfor 24 timer. Man skal dog have oprettet diverse dokumenter, inden man kan få lov opret CVR. Disse dokumenter kan man fremstille selv, selvom det vil være svært hvis man ingen erfaring som revisor eller advokat har.

Derfor anbefaler vi altid, at man får fremstillet dokumenterne af en revisor. Dette er dyrere end selv at fremstille dokumenterne – men man slipper for bøder, hvis man begår fejl i oprettelsen.

Dokumenter man skal bruge for at få et CVR-nummer

Som nævnt ovenfor, skal man bruge nogle selskabsretslige dokumenter for at kunne oprette en virksomhed.

Der er tale om følende dokumenter:

  • Virksomhedens Vedtægter
  • Virksomhedens Stiftelsesdokument
  • Bekræftelse af selskabskapital

Vedtægterne kan beskrives som fremtidige retningslinjer for virksomheden. Her er hvad en virksomheds vedtægter som minimum bør indeholde:

  • Navnet på virksomheden og binavne
  • Virksomhedens formål
  • Selskabskapitalens størrelse, som skal stemme overens med det der står på bekræftelses af selskabskapitalens dokument.
  • Anparternes eller aktiernes antal eller pålydende værdi
  • Anparternes eller aktiernes rettigheder
  • Ledelse (Her er der tale om direktøren eller direktørerne, hvis i er flere)
  • Fremtidig dato for Indkaldelse til generalforsamling
  • Regnskabsårets løbetid. Her vil de fleste virksomheder altid starte med et forskudt regnskabsår. Man kan som virksomhed vælge at forsætte med et forskudt regnskabsår.
  • Beslutninger
  • Ophørstidspunkt, hvis selskabet ophører i fremtiden og blot er midlertidigt.

Udover vedtægterne, skal man bruge et Stiftelsesdokument. Igen kan man sammenligne dette med et dokument man kender fra private sammenhænge – nemlig vores fødselsattest. Her er hvad et stiftelsesdokument som minimum bør indeholde:

  • Stiftere. Her er der tale om de personer der stifter selskabet, eller virksomheder, hvis selskabet stiftes af en anden virksomhed.
  • Tegningskursen. Her bestemmes, hvilken kurs selskabets anparter har. De fleste vælger blot kurs 100, som betyder at en indskudskapital på 50.000 DKK blot skal skrives som 50.000 DKK.
  • Frister. Det betyder, hvornår at beløbet for selskabets anparter senest skal være overført til selskabskontoen af køberne (stiferne)
  • Retsvirkningsdato. Denne dato bestemmer hvornår selskabet har retmæssig virkning. Denne kan udskydes i op til 12 måneder.
  • Regnskabsmæssig virkningsdato. Hvornår selskabets regnskabsår begynder.
  • Stiftelsesomkostninger. Som virksomhed har man en del omkostninger for at stifte selskabet. Dette felt skal indeholde, hvilke stiftelsesomkostninger der er tale om, den anslåede værdi og om stifterne eller selskabet skal stå for betalingen af omkostningerne.
  • Revision. Virksomheder skal her beskrive hvilken revisor de har valgt – eller om de har fravalgt revision.

Det sidste dokument er bekræftelsen på den indskudte selskabskapital. Dokumenter er mere simpelt, og fylder typisk blot en A4 side. Dokumentet skal indeholde hvor meget kapital man som anpartshaver indskyder, hvilken kurs og om pengene er indskudt kontant eller til selskabets erhvervskonto.

Når de ovenstående dokumenter er færdiggjort og underskrevet, kan man begynde at anmelde dem til Erhvervsstyrelsen på Virk.dk

Prisen for at oprette et CVR nummer

Prisen for et CVR nummer og derved oprettelse af et selskab består af flere forskellige omkostninger.

  • Gebyr til Erhvervsstyrelsen på 670 DKK – uanset selskabsform.
  • Den indskudte kapital. Er ikke en udgift som sådan, men derimod en transaktion fra stifteren til selskabet.
  • Revisoromkostninger, hvis man hyrer en revisor. Alternativt kan man vælge en virksomhed som Billigselskab.dk der hjælper virksomheder med deres selskabs dokumenter til en lavere pris en revisorer.

Derudover kan det nævnes at alle virksomheder bør anskaffe sig en erhvervskonto, som også koster penge afhængigt af, hvilken bank man vælger. Dette er dog ikke decideret lovkrav, men uden en erhvervskonto kan man kun modtage kontante betalinger.

Kan man oprette et cvr nummer gratis?

Nej. Det er ikke muligt at oprette et CVR-nummer gratis. Derimod kan man sagtens skære ind til benet når man stifter et selskab.

Gebyret på 670 DKK kan man ikke komme udenom, da det er erhvervsstyrelsen der har fastlagt det for alle virksomheder.

De selskabsretslige dokumenter som er beskrevet i et afsnit ovenfor, kan man godt udarbejde selv. Det vil være tidskrævende, og chancen for at man begår dyre fejl er høj – men har man erfaring som revisor/jurist/advokat eller andet, bør det kunne lade sig gøre.

Den dyreste del er at betale en revisor for at udarbejde dokumenterne. Derfor vælger mange at gå mellemvejen ved at vælge alternativer som Billigselskab.dk, der opretter dokumenterne til en fordelagtig pris, indenfor 24 timer og udelukkende elektronisk. Det vil sige at man ikke kommer til at få et fysisk møde dem – det er “sparret” væk.

CVR-nummer-uden-momsregistrering

Det er idag muligt at oprette et selskab uden at blive momsregistreret. Istedet for at oprette sig som en af de almindelige selskabsformer som IVS, ApS & A/S, bliver man istedet et PMV. PMV står for Personligt Mindre Virksomhed. Kravet for at kunne få et PMV er dog at virksomheden omsætter for under 50.000 DKK om året.

Vi anbefaler dog ikke at man opretter et PMV i de fleste tilfælde. Har man planer om at udvide, eller blive et større selskab en dag i fremtiden, vil der være store udgifter med at omdanne sig fra PMV til f.eks ApS. Se evt. også vores specifikke guide til oprettelse af et ApS.

Der er også en anden mulighed for få et CVR nummer uden momsregistrering – eller rettere sagt, ikke pålægge moms på sine ydelser i dette tilfælde. Hvis din virksomhed beskæftiger sig med en af nedenstående ydelser er man nemlig momsfritaget.

  • Behandlinger i sundhedssektoren (inklusiv. alternative behandlinger med forbehold)
  • Undervisning og kursusydelser. Her er Faglig uddanelse fritaget, uanset om det er en kursusvirksomhed, uddannelsesinstitution eller skole.
  • Kunsteriske virksomheder. Her indgår skuespillere, musikere, kunstneriske foredragsholdere og visse journalistiske ydelser. Dog indgår traditionel kunst som malerier og genstande ikke.
  • Fast ejendom. Der er ikke moms på fast ejendom.

Hvor lang tid tager det at få et cvr nummer?

Selve registreringen af virksomheden går meget hurtigt idag. De fleste oplever at de modtager deres CVR nummer indenfor 24 timer når de har indberettet alle dokumenter til erhvervsstyrelsen.

Selve dokumenterne kan dog tage langt længere tid at udarbejde. En typisk revisor vil have 1 uges ventetid på at udarbejde disse dokumenter. Dog findes der alternativer som Billigselskab.dk, der opretter alle dokumenter på 24 timer.

Klik for at anmelde guiden
[i Alt: 4 Gennemsnit: 5]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.