Når man netop har startet sin virksomhed, vil alle opleve at der er en barriere der skal brydes, før kunder lægger mærke til en. For nogle vil dette være at lave annoncer, fysisk såvel som digitale og andre vil bruge telemarketing. En af de bedre indgangsvinkler er dog helt klart organisk trafik. Organisk trafik, er besøgende tilgår ens virksomhedshjemmeside, ved at bruge en søgemaskine som Google, Bing eller Yahoo. Organisk trafik har den klare fordel, at det altid vil være mere kosteffektivt på den lange bane. Da man ikke skal betale f.eks pr. klik eller pr. visning af en annonce/tekst, er denne udgift helt sparret væk. Det kræver dog at man yder en stor indsats med at SEO optimere sin hjemmeside, enten ved at gøre det selv eller indgå en aftale med et Digitalt marketing bureau.
Konkurrencen om den organiske trafik
Der er generelt stor konkurrence om den trafik som søgemaskiner som Google, leverer til flere tusinde danske hjemmeside landet over. Det giver sig selv, at den der ligger øverst, altid vil modtage mest mulig trafik. Og springet fra at ligge nr. 1 på Google, kontra at ligge nr. 2, kan betyde store ændringer i mængden af trafik man modtager. Det skyldes at de fleste bruger kort tid når de bruger en søgemaskine, og generelt stoler på at det øverste resultat vil være det bedste at klikke ind på.
Hvordan skaber man mere organisk trafik til sin virksomheds hjemmeside?
Googles arbejde består i at levere det bedste søgeresultat til en søgning. Det giver lidt sig selv, da folk på den måde altid vil vende tilbage til google, når de søger svar på et spørgsmål, eller hjælp til at finde et produkt. Den bedste måde at skabe mere trafik til ens hjemmeside, vil derfor være at besvare folks søgninger bedst muligt og vise Google at man gør dette. Dette kaldes SEO optimering og kan oversættes til dansk med ordet ”Søgemaskineoptimering”. Optimering af ens placering på Googles søgemaskine, er dog et ret komplekst emne og består af en del grene, som man alle bør beskæftige sig med. Vi har lavet den nedenstående liste, for at give et overblik over, hvilke områder af søgemaskineoptimering man vil støde på, når man går i gang.
- Meta beskrivelser og titler
- Udarbejdelse af velskrevne tekster til hjemmesiden
- Hastighedsoptimering
- Linkbuilding
- Titler på de enkelte sider, der beskriver indholdet
- Billeder og video, der omhandler søgefrasen