Vidensbase & Artikler

Dansk Linkbuilding Liste med +25 unikke link muligheder

dansk linkbuilding liste med 25 linkmuligheder

Hvis man har lavet Linkbuilding i et stykke tid, ved man at der findes mange danske og udlandske websites, hvor man kan få et link gratis til sit eget site. Disse svinger af kvalitet og domain rating, men mange af dem kan stadig give en god linkværdi. Mange linkkataloger er dog utroligt outdated, og mange vil opleve at f.eks blogs ikke tillader nye artikler, eller at de simpelthen ikke er aktive og derfor ikke publicerer ens tekst.

Derfor har vi samlet en liste med over 25 unikke muligheder og har fokuseret på at holde den opdateret, således at de nedenstående links er nogle man aktivt vil kunne oprette.

Mærkater & Ordninger

  • DanskCVR.dk – Et dansk initiativ, hvor websites kan oplyse overfor besøgende, at deres website er ejet af en Dansk virksomhed. Kræver ikke at man linker “Do-Follow” tilbage.
  • Minecookies.org – En dansk mærkningsordning, til websites der bruger cookies og aktivt informerer om dette til deres besøgende.
  • Eip-water.eu – Ikke et dansk site, men derimod europæisk. For virksomheder der aktivt arbejder med at nedbringe vandforbruget i deres arbejde eller på arbejdspladsen
  • Elevpraktik.dk – For virksomheder der ønsker at modtage elever fra 8-9. klasse til praktik i kortere perioder. Giver 1 link, til virksomhedens hjemmeside.

Profil-links

  • Kommunikationsforum.dk – Et aktivt dansk site, for folk der beskæftiger sig med markedsføring og kommunikation. Tillader oprettelse af profil, hvor man kan skrive en profiltekst der inkluderer links.
  • Amino.dk – Forum for iværksættere og selvstændige. Oprettelse af profil giver mulighed for link til ens virksomheds hjemmeside.
  • WP-Danmark.dk – Forum for folk der gør brug af WordPress. Her kan man oprette en profil og 1 enkelt link
  • Proinvestor.com – Nyheds og forumsite, for aktieinvestorer og traders. Med en profil, får man ubegrænset mulighed for at skrive en tekst der kan inkludere links til ens sites. Sitet er .com, men alt content er på dansk.
  • Digitaliser.dk – Digitaliseringsstyrelsens forum for personer der arbejder med digitale medier og sikkerhed. Profilside til enkeltpersoner, med ubegrænsede links.
  • Kino.dk – Kendt biografkæde, hvor privatpersoner har mulighed for at skrive en profiltekst og inkludere links ubegrænset.

Virksomhedsdatabaser

  • Virksomhedsoplysninger.dk – Her kan man oprette en profil til ens virksomhed. Et rigtigt fint link, da det giver mulighed for at skrive en relevant tekst med diverse headings og links.
  • Danmarks-guiden.dk – Profilside til virksomheder og butikker. Giver mulighed for at skrive en tekst, med headings, billeder og links, så man kan øge linkrelevansen.
  • Business-info.dk – Virksomhedsprofil, der viser hjemmeside, kontaktinformation og åbningstider. Mulighed for at skrive tekst med headings og links.
  • Dansk-firmainfo.dk – Endnu en virksomhedsprofil, der viser hjemmeside, kontaktinformation og åbningstider. Mulighed for at skrive tekst med headings og links.

Blogs og artikeldatabaser

  • Kasamia.dk – Aktiv artikeldatabase, hvor man kan indsende en artikel. Kræver en velskrevet artikel på min. 600 ord med maks 2 udgående links.
  • Gratisnyheder.dk – Artikeldatabase med øjeblikkelig publicering. Retningslinjerne er min. 350 ord og maks 2 udgående links.
  • Findartikler.dk – Artikeldatabase, med lav-medium aktivitet. Kræver min. 300 ord pr. links og maks 2 udgående links.
  • Anyhed.dk – Skriv en kort introduktionstekst til dit eget blogindlæg og link til det. Kræver en profil.

Billeder/Image posts

  • Mamby.com – Velfungerende side, der opfordrer brugere til at poste images/content, som de selv står bag. Ved trafik optjener brugeren BTC som kan udbetales. Øjeblikkelig publicering.

Til webshops

  • Findenwebshop.dk – Dansk katalog af Webshops. Kræver en smule tekst (min. 100 ord)
  • Webshop-Maerket.dk – Dansk Webshop-mærkat, der udbyder garantier til forbrugere der handler hos listen over godkendte Webshops. Kræver at man overholder deres handelsbetingelser. Siden er dog kendt for at udskifte links med affiliate links, hvis bruger danske netværk. Er et fint alternativ til e-mærket.
  • Miljoevenlig-pakning.dk – Katalog over sider der tilbyder miljøvenlig pakning. Meget høj DR, kræver dog at man selv linker til deres side.
  • E-guiden.dk – Gammel site, med en lav DR. Er dog stadigt aktivt. Viser besøgende en informationstekst om webshoppen, samt om webshoppen er e-mærket.
  • Bornibyen.dk – Aktivt site, i børnesegmentet. Her kan webshops oprette sig, poste et billede og skrive en tekst. Høj DR.
  • Odendo.dk – Her kan webshops uploade deres produkter og oprette en auktion. God måde at øge CSR, da man kan vælge om 10-100% af omsætningen skal gå til et godt formål.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er et stort og meget komplekst emne, som alle der arbejder med søgemaskineoptimering (SEO), vil støde på. Det er et af de elementer, som bruges af Google, til at indeksere sider, bestemme søgeresultater – og vigtigst af alt, bestemme placeringen af sider.

Man kan sammeligne linkbuilding med likes på facebook. Jo flere likes man får, jo større sandsynlighed er der for at man er med blandt toppen af folks facebook feed – og der er større sandsynlighed for at folk ved interagere med ens facebook post/billede. Et link, giver værdi (linkværdi), hvis en side linker til ens egen side. Dette ser Google som en accept af, at det indhold man har lavet, er godt. Det er dog forskellig, hvilken værdi et link giver, hvilket bringer os til det næste emne, linkværdi.

Linkværdi – Hvor finder man et link, der giver god værdi

Først kigger man på om linket er et “follow” eller et “no-follow”. Dette er det vigtigste redskab og typisk også det første man kigger på, når man indhenter links til ens egnen side. Ved et follow link, viser siden at man ønsker at linke og accepterer det content som man linker til. Ved et no-follow link, viser man derved det modsatte, og viser desuden over for søgemaskiner som Google, at man ikke ønsker at søgemaskinen skal acceptere linket og følge det videre.

Dette kan tjekkes meget nemt, ved at klikke højreklik på et link og derefter “undersøg” eller “inspicer”.

På en Mac, ved brug af Google Chrome, vil det typisk se sådan her ud, når man ønsker at undersøge et link.

Herefter åbner et inspicerings-program, der findes i alle typer af browsere. Dette kan bruges til at se om links er “follow” eller “no-follow”

eksempel på et follow link
Et tilfældigt link, der inspiceres med chrome. Da der ikke står “rel-nofollow” eller “no-opener”, er dette et follow link.
eksempel på no-follow link
Endnu et tilfældigt link, der inspiceres med chrome. Læg mærke til at der står “rel=no-opener-nofollow”, hvilket gør linket til et no-follow link

Domain Rating, karakteren der gives for at bestemme linkværdien

Når man har tjekket om linket er et follow eller no-follow, bør herefter kigge på “Domain Rating”, hvilket er en kæmpe stor faktor for, hvor godt et link er. Domain rating er et point-system der går fra 0-100, hvor 100 vil være den højeste score der kan opnåes.

domain rating linkbuilding
På billedet ses “DR”, der står for Domain Rating. Denne er på 17 ud af 100, for vores egen side, DanskCVR.dk

Hvis man ved, hvor høj domain rating er for et site, ved man også nogenlunde hvor meget dette linkværdi et link vil give. Hvis der linkes fra en side med 5 i DR, til ens egen side, vil dette ikke giver synderlig værdi. På samme måde, vil en side med en DR på f.eks 50, give utrolig høj værdi. Derfor går de fleste der arbejder med SEO, typisk efter links fra sider med en høj DR. Disse er der dog få af, f.eks ligger vores egen side nr. 10.605.846 på verdensplan.

Domain rating er langt fra alt! Her er, hvad man ellers bør kigge på

Udover domain rating, som er en meget universel karakter, er der mange andre faktorer der kan gøre et link meget værdifuldt. Nedenfor nævner vi nogle af det vigtigste elementer:

Endelsen på domænet: Er linket fra en side med .com, .dk, .eu som endelse, eller noget helt andet? Her er det vigtigt at vide, at hvis man har en side der udelukkende er på dansk, vil et .dk link give langt mere værdi. På samme måde, vil et .edu link (education), give langt højere værdi, hvis ens side handler om uddanelse – f.eks, hvis man laver linkbuilding for en hjemmeside der beskæftiger sig med uddanelse.

Link-relevans: En faktor som diverse søgemaskiner er begyndt at kigge langt mere på, er relevansen for et link. Hvis man ejer en blog om kæledyr, vil det give meget høj værdi at få et link fra en anden side, der beskæftiger sig med kæledyr. Dette kunne være en dyreklinik.

Modsat, vil et link fra en side om biler og køretøjer ikke give noget værdi til en blog om kæledyr. Faktisk vil dette skade linket, da søgemaskiner for sværere ved at forstå, hvad ens side handler om. Dette skader hvilke søgeord man i Google man vil blive placeret hos og igen, hvilken placering man opnår.

Hvordan får man flere links til ens side?

At få flere links til ens side (Linkbuilding), er en lang process som man bør arbejde med hele tiden, for at opnå resultater i søgemaskinerne. Opdateres…

DanskCVR-Ordningen er et iniativ af NORTHERN eCommerce koncernen

northern_ecommerce